Podnikání na kolečkách

Food trucky se již několik let pravidelně objevují na ulicích, kulinárních festivalech, snídaňových veletrzích, srazech a kulturních akcích v městském prostoru. Všechno začalo ve Spojených státech a nyní nabídku food trucků využívají strávníci na celém světě.

Často proti snu o vlastní restauraci stojí finanční bariéra, např. náklady na pronájem prostor, zaměstnance a provozní výdaje. Naproti tomu je food truck jako mobilní verze zcela nezávislé restaurace možností ukázat své kulinární dovednosti na různých místech. Food truck představuje rovněž nápad pro rozšíření podnikání restaurace. Opuštění stacionárních schémat a účast na  kulinárních akcích propagují místo a budují pozici restaurace v povědomí hostů, a to i nabídkou originálního menu připraveného speciálně pro danou příležitost.

Food truck – jak začít?

Základem úspěchu je sepsat spolehlivý a dobrý podnikatelský plán, zahrnující rovněž druh automobilu (jiný pro mobilní gril, jiný pro provozování zmrzlinového stánku na kolečkách), který bude nejlepší pro provozování mobilního podnikání. Dále si sepsat zařízení pro vybavení vozu (agregáty, fritézy, mikrovlnné trouby, ledničky, grilovací deska, digestoř, rožeň, vodní lázeň) a jaké předpisy je nutné při otevření dodržet. A potom také to, jaké formy propagace podniku mu mohou pomoci vstoupit na gastronomický trh (sociální média, reklama v tisku, televizi, rozhlase).

Příklady koncepce jídelního stánku:

  • mexická kuchyně: quesadillas, wrapy, burrito
  • plněné brambory
  • bohaté polévky a pečivo
  • lívance a palčinky
  • burgery
  • italská kuchyně: pizza, porketa, těstoviny
  •  asijská kuchyně: suši, pad-thai nebo udon nudle, wok
  • pirohy
  • korejská kuchyně: kimchi wrapy, kimchi burger
  • blízkovýchodní kuchyně: koftas, falafel, etli ekmek (tenké placky s masem, petrželkou nebo bílým sýrem)
  • sladká jídla: churros, oplatky, zmrzlina, donuty
  • nápoje: bubble tea, yerba mate, matcha, domácí limonády

 

Food truck – formální otázky

  • Před zahájením gastronomické činnosti na kolečkách musíte splnit všechny hygienické požadavky a dostat povolení k provozování stravovacího stánku. Výhodou je, že se s ohledem na mobilní charakter podnikání nemusí platit daň z nemovitosti, přesto jsou ale v závislosti na místě, kde bude prodej probíhat, možné jednorázové platby za užívání konkrétního místa v určenou dobu. Náklady spojené s činností jsou jak stálé, tak proměnlivé, např. plyn, média, pojištění auta, produkty, platby za parkování, pohonné hmoty.
  • Pro stravovací stánky je nejslabším obdobím v průběhu roku podzim/zima, sezonnost ovšem nemusí být pravidlem. Jsou stravovací stánky, které úspěšně fungují po celý rok, např. mobilní grily, které se objevují na stálých místech ve městech nebo se přemisťují po kulinárních festivalech či veletrzích nebo vyrazí do hor
  • Nízké výdaje ve srovnání s dobrým ziskem, nezávislost a absolutní volnost v oblasti kulinární nabídky, mobilita a kreativita – to jsou nepochybně výhody, které hovoří pro provozování vlastního mobilního stánku. Je to dokonalé řešení pro šéfkuchaře, kteří chtějí získat nové zkušenosti a objevit se v oboru jako mobilní propagátoři nových chutí určující trendy.

Chtěli byste vidět více?

Vytvořit účet

Chtěli byste mít přístup k jedinečným videím a článkům?

  • Přihlášení trvá jen 30 vteřin.
  • Sledujte neomezeně videa a nechte se inspirovat.
  • Získejte přístup ke všem článkům, které vytvořili šéfkuchaři z celého světa.