Jistě jste si všimli, že se vaši hosté stále častěji vyhýbají masu, místo kterého si vybírají zdravější, lehčí varianty. Je opodstatněné předpokládat, že jejich počet bude stále růst. Proto byste měli čím dřív zařadit do svého jídelního lístku několik vegetariánských a veganských jídel. Osvojte si základy vaření bezmasých jídel. Prostě se přihlaste do našeho bezplatného online kurzu UFS Academy Objevte chutě rostlinné stravy ve kterém se naučíte nejdůležitější techniky a dozvíte se mnoho o přísadách veganské kuchyně.

 

Do vánočního menu se oplatí přidat několik vegetariánských nebo veganských jídel. Zde je pár nápadů.

Tradiční: řízky a bramborový salát

Pokud vaši zákazníci upřednostňují staré známé chutě, tak si určitě rádi objednají klasická jídla i během prázdnin: kapra ve strouhance nebo smažené řízky s bramborovým salátem. Jak můžete dát těmto tradičním jídlům vegetariánskou nebo veganskou podobu?

Vynikající náhradou ryb je celer, či už vařený nebo smažený na soli. Stačí, když ho nakrájíte na plátky, pomarinujete ve lněném oleji a mořských řasách, aby nabyl mořskou aromu a následně zabalíte do listů nori pro získání intenzivní rybí chutě. Dále obalte každý plátek ve strouhance a opečte. Na vyvážení všech chutí pokapejte bezprostředně před podáváním citronovou šťávou.

Příprava veganského řízku, který bude chutnat podobně jako jeho protějšek z masa, je časově náročnější. Obvykle se připravují z takzvaného seitanu (resp.“pšeničného masa“) vyrobeného ze spracovaného lepku). Rychlejší a stejně chutnou volbou je místo jednoho velkého řízku nabídnout svým hostům hrst křupavých nugetek The Vegetarian Butcher NoChicken Nuggets. Jsou to veganské obalené sójové kousky. Svou intenzivní masovou aromou a texturou ohromí tyto nugetky i ty nejfanatičtější milovníky masa..

Klasická volba: "maso", příloha ze škrobu a zelenina

Během vánočních svátků toužíme po vydatných a chutných jídlech. Připravit je bez masa není až tak náročné. Stačí, pokud maso vyměníte za lahodnou rostlinnou alternativu.

Chlebovník nebo-li jackfruit je skvělou náhradou trhaného hovězího masa. Můžete použít čerstvý chlebovník nebo jeho nakládanou verzi, která se běžně dodává v konzervách. Poduste chlebovník (jackfruit) ve voňavém vývaru s kořením, jako uzená paprika, čili papričky, jalovec, nové koření či bobkový list. Potom ho jemně roztlačte vidličkou, aby nabyl textury trhaného masa. Takhle připravený chlebovník (jackfruit) můžeme na Vánoce podávat s batáty a dýňovým pyré s karamelizovanou růžičkovou kapustou a vlašskými ořechy.

Šťavnatý Vegetarian Butcher Raw NoBeef Burger je vynikající náhradou mletého masa. Chutí, vůní a texturou je téměř nerozeznatelný od skutečného masa. Chutná výborně podávaný s brusinkovou omáčkou, konfitovanými brambory, pečenou mrkví s rozmarýnem a medovou glazurou.

 

Vaše vánoční menu se neobejde bez klobásek. The Vegetarian Butcher Vegetariánské sójové klobásky si zaručeně získají srdce milovníků masa, jakož i těch, kteří se masu obloukem vyhýbají. V zimě je můžete podávat na bramborovém pyré s osmaženou cibulkou a řepou, anebo s knedlíčky či buchtami na páře a houbovou či hnědou omáčkou.

Kotlíková a kastrólová jídla, která vás zahřejí

Vánoční svátky jsou obdobím jako stvořeným na vychutnávání si vydatných jídel, která vás zahřejí a zasytí na dlouhou dobu. Takových jako je guláš, hovězí Stroganov, anebo jiných kotlíkových či kastrólových jídel. Jak je připravit bez masa? 

Hlíva ústřičná

Hlíva ústřičná

yto jedinečné houby představují výbornou náhradu masa. Aby hlíva během vaření nenabyla gumovou texturu, tak ji nakrájejte podél lupenů a přihoďte na rozpálený olej (počas smažení ji neobracejte). Dále už jen stačí přidat šampióny do předpřipravené hnědé omáčky pro vegetariány. Například té s paprikou a kyselými okurkami.

Luštěniny

Luštěniny

Cizrna, zelená čočka, červená čočka a různé druhy fazole jsou základem vegetariánské kuchyně. Jelikož jsou zdrojem bílkovin, díky čemuž je jídlo z nich hustější a sytější, tak se skvěle hodí do všech druhů kastrolů. 

The Vegetarian Butcher NoChicken Chunks

The Vegetarian Butcher NoChicken Chunks

Alternativa kuřecího masa. Aby jste získali plné masové aroma, tak je prostě do zlata osmažte na pánvi. Jsou ideální do guláše a stroganova, zejména pokud chcete připravit jejich jemnější verzi.

The Vegetarian Butcher NoMince

The Vegetarian Butcher NoMince

Z této náhrady mletého masa je možné připravit bolonskou omáčku a chili sin carne. A to není všechno. Jeho pevná a šťavnatá textura dokonale doladí voňavý tmavý guláš s brandy, jalovcem a lesními houbami.

Vegetariánské sójové kuličky jsou další výbornou alternativou masa ve vánočním guláši. Můžete si je připravit sami, například z čočky. Pokud však chcete ušetřit trochu času, tak sáhněte po kuličkách The Vegetarian Butcher NoMeatballs. Nejenže je připravíte téměř okamžitě, ale též si budete moct vychutnat jejich masovou texturu, chuť a vůni, což je u přípravy vegetariánských karbanátků vskutku těžké docílit. Hodí se k bílým omáčkám, například k citronové nebo křenové, či k zeleninovým jídlům, například k ratatouille. Tu najdete recept na ratatouille s vegetariánskými kuličkami a bulgurem.