Být podnikatelem v pohostinství rozhodně není jednoduché... Přestože nejde o exaktní vědu, nelze vždy věřit pouze vlastní intuici. Pracujete s vášní, ale jako gastro profesionál musíte mít pod kontrolou také své marže a výnosy. Co všechno musíte zvládnout? Od nákupu surovin přes přípravu pokrmů až po výpočet nákladů a výdělků na jednom jídle.

Tady je pět tipů, které vám pomohou zajistit ziskovost vašeho podnikání a snížit náklady.  

1. Analyzujte své menu

Dobrá ziskovost začíná vždy u nákladů na vaše menu. Zkontrolujte, zda je procento nákladů na jednotlivá jídla adekvátní. Na kolik se vám vyplatí připravovat vaše nejlepší recepty? Nezapomeňte si náklady zkontrolovat pokaždé, když se ceny při nákupu potravin změní. Nabídněte svým zákazníkům dostatek možností, ale nebojte se pak zvýšit svou marži. Projděte si také další nezbytnosti, které vás něco stojí. Například množství práce, které přípravě jídla věnujete, vaše další osobní náklady nebo třeba množství odpadu. Poté si ujasněte, která jídla se vám vyplatí nechat v nabídce, a která naopak vyškrtnout.

2. Redukujte odpad

I zpracování obalů a zbytků stojí peníze. Pokud dostanete odpad své restaurace pod kontrolu, můžete ušetřit. Možné zbytky zkuste omezit například tím, že budete servírovat o něco menší porce. 

S hlavním chodem nemusíte podávat až tak velkou porci hranolků. Než zákazníci stihnou jídlo sníst, může se stát, že hranolky vychladnou a oni je už nedojí. Nechte své zákazníky objednat si extra porci hranolků navíc. Budete mít méně odpadu a zákazníci si budou moci pochutnat na stále horkých hranolkách.
Více konkrétních rad a tipů o omezení odpadu.

3. Zaměřte se na sezonalitu

Sledujte kalendář a své menu přizpůsobte jednotlivým ročním obdobím, myslete, nakupujte a vařte sezónně. Zbytky zeleniny pak nevyhazujte. Například ze zelených listů si můžete připravte olej k dochucení dalších pokrmů. Informujte své zákazníky o vašem přístupu dnes tak moderního „zero waste“ - nulového odpadu. Tipy na sezónní menu si přečtěte zde.

4. Vsaďte na efektivitu

Pravidelně kontrolujte, zda organizace vaší kuchyně odpovídá pokrmům, které podáváte. Buďte kritičtí a zkontrolujte, které postupy můžete zjednodušit nebo které reálně vyžadují méně práce, než jim věnujete. Provedením i malých úprav můžete získat více prostoru a svobody jak pro sebe, tak pro své zaměstnance. Tím získáte i více času, který věnujte na další činnosti, jako je třeba uklízení nádobí nebo příprava surovin či nákupního seznamu.

5. Nabízejte klasiku 

Pokud chcete zredukovat výdaje, vyplatí se zvolit klasiku, hotovky, které si vaši zákazníci mohou dopřát za jakékoliv situace. Připravte si základní menu a svou nabídku propagujte také na sociálních sítí restaurace. A pokud ještě nevíte, jak na sociální sítě v gastro průmyslu, máme pro vás inspiraci, jak využít sociální média