Fine dining během covidu

Během pandemie koronaviru se smýšlení lidí změnilo. Z jedné strany odmítají zvýšení cen oblíbených pokrmů v běžně navštěvovaných restauracích, z druhé strany ale touží po zážitcích, za které si klidně připlatí. Proto je ten nejvhodnější čas, jak spojit své kuchařské umění s poskytnutím zážitku, na který vaši zákazníci jen tak nezapomenou. To přesně je totiž fine dining.

Co očekávají hosté zážitkové restaurace?

Hosté fine diningu očekávají zážitek z jídla pro všechny své smysly. Musíte je zkrátka do sytosti nabít dojmy. Nejde však o to, aby se předháněli v tom, kolik kdo za jednu večeři zaplatí. Zážitek z pokrmů a jeho servírování nemusí nutně vystřelit vaše ceny do závratných výšin. Stačí na to jít chytře. Někdy můžete jen nechat zákazníka nakouknout vám pod ruce, když pokrm chystáte, aby viděl, cítil anebo si i osahal, jaké suroviny mu následně přijdou na talíř. Jindy zase stačí jen pozměnit přípravu pokrmu. Například nebudete připravovat steak na pánvi, ale na lávovém kamenu. 

Zážitková gastronomie přitom nestojí pouze na pokrmu jako takovém. Jde o jeho skladbu, o kombinace, o servírování na talíř. Jde o detaily, které dotváří mistrovské dílo. Zákazník potřebuje své menu vnímat zrakem, čichem, chutí, ale i hmatem a sluchem. Jen si představte to křupnutí, to zasyčení, tu kapičku koňaku, která pomalu padá a pak se roztříští… Už rozumíte?

 Jak se stát zážitkovou restaurací?

Chce to vlastně jen nápad. Znáte síť Švejk restaurantů? I to je zážitek – vše dobově vyzdobené, postava starého dobrého vojáka Švejka, k tomu mezi jídlem pár suvenýrů, a máte o zážitek postaráno. Stejně jednoduchý koncept má třeba i pivnice The Pub, která těží z toho, že si lidé mohou svá piva čepovat sami.

Dalším důležitým faktorem je interiér. Pokud chcete dosáhnout unikátního zážitku, musíte zvolit také dokonalý design interiéru. Inspirací vám může být například pražská kavárna Chloe. Přesto, že má velmi úzkou cílovou skupinu, nikdy nemá prázdno.

Další tipy, jak se stát zážitkovou restaurací

  • Otevřená kuchyně nebo pohledová kuchyně – místo, kde se zákazník může koukat, jak mu kuchař pokrm dokončuje, dochucuje nebo dozdobuje. Případně pak Aktivcounter – kdy je kuchyně součástí restaurace a host sledujte kuchaře po celou dobu přípravy pokrmu. Takový zážitek můžete vidět třeba v pražské restauraci SIA.
  • Netradiční obsluha – ať už je to obsluha v převlecích se specifickým, často dobovým chováním, jako je například Středověká krčma v resortu Dětenice, nebo pražská kavárna Golden Pacific, kde zákazníky obsluhuje model vláčku a vozí jim jídlo i pití.
  • Řízené degustace vína, ale také masa, mořských plodů nebo exotického ovoce, čokolády, kávy nebo rumu či whiskey, což můžete zažít třeba v Barstars.
  • Netradiční interiér s netradičními doplňky – může to být restaurace inspirovaná lesními pralesy, ale také třeba kočičí kavárna, kam se zákazníci chodí zpravidla mazlit s oblíbenými zvířátky. Kavárnu kočičí můžete navštívit třeba na Praze 1.
  • Extrémní zážitky – příkladem je například Dinner in the Sky, kdy jsou hosté usazeni ke stolu na plošinu, která je následně vyveze jeřábem 50 metrů nad zem. Pokrmy vám jsou servírovány kuchařem, který je uprostřed stolu.
  • Věřte, že špičková zážitková restaurace vás může dovézt k získaní michelinských hvězd, jako se podařilo například pražským restauracím Degustation Bohême Bourgeoise nebo Field.

Nezapomínejte na kvalitu surovin


Skvělý pokrm, neotřelý koncept, zajímavý design restaurace, to je všechno parádní, ale ne vždy to stačí. Nezapomínejte na čerstvost a vysokou kvalitu surovin, ze kterých pokrmy chystáte. A na závěr vsaďte na ten správný personál. Kdo by odolal profíkovi, který vždy vyhoví hostovu přání, usmívá se, a ještě sem tam prohodí vtípek nebo tematickou zajímavost? Právě takové spojení udělá z vašeho podniku tu správnou zážitkovou restauraci, na kterou hosté jen tak nezapomenou.