Menu

Jak oživit restauraci v době koronaviru?

Restaurace osiřely a ztichly, některé ale ne docela. Stále se zde totiž vaří a prodává jídlo, ačkoliv hosté se usadit ke stolům nemohou. K jeho prodeji se využívají nejrůznější způsoby, často i moderní technologie, možností je tedy více. Stále častěji se objevují výzvy, aby lidé restaurace podporovaly,   nevařili doma a objednávali si donášku. A mnozí tak skutečně činí, dobrá vůle mezi lidmi nechybí, ba právě naopak. A jistě to není jen kvůli tomu, že po několikátém týdnu v karanténě se lidem věčné vaření zkrátka a dobře zajídá. Určitě se vyplatí snažit se jídlo prodávat i nadále, už kvůli tomu, abyste se u svých zákazníků připomínali a ti vás neztratili ze zřetele. Co vše lze tedy využít?

Výdejní okénko

Pokud je vaše restaurace na místě, kudy chodí lidé, můžete si instalovat výdejní okénko, které může zaujmout i ty, kteří šli jen okolo. V některých případech je bohužel toto řešení nemožné, neboť se restaurace nachází na nepřístupném místě. Na místě je vhodné nabízet dva, tři pokrmy, třeba vaši specialitu, otázkou je počet porcí. Plusem je, že se o tržbu s nikým nedělíte a za prodej nemusíte nikomu kromě kuchaře a případné obsluhy u okénka platit. Na druhou stranu se může stát, že špatně odhadnete počet porcí a jídlo vám zbude. 

Vlastní rozvoz. Ale za kolik?

To se vám nemůže stát, pokud budete jídlo prodávat prostřednictvím objednávek předem. Vaše jídlo si mohou zákazníci objednat prostřednictvím sociálních sítí, vlastních stránek a vlastního rozvozu či nejrůznějších rozvážkových služeb. Díky výdejovému okénku můžete objednané jídlo vydávat, případně přemýšlet o rozvozu jídla. Pokud máte vlastní rozvozovou službu, výrazně ušetříte. Na druhou stranu je třeba mít řidiče v permanenci a vytvořit vhodný finanční model. Rozvoz se v nejbližším místě nabízí většinou zdarma, nad několik kilometrů cesty pak zdarma od určité částky. Na vlastní rozvoz lze zákazníky upozornit prostřednictvím letáků, internetových stránek, nebo sociálních sítí. Na webových stránkách je možné vytvořit nabídkový formulář, v takovém případě je třeba pravidelně kontrolovat e-mail a objednávky sledovat. I přes různé technické možnosti se ale hodně často objednávky přijímají telefonicky.

Aplikace dohodí nové zákazníky

I tehdy, když svou vlastní rozvážkovou službu nenabízíte, můžete nabídnout své pokrmy díky rozvážkovým službám. Přístup k rozvážkovým službám je pro zákazníky velmi snadný díky aplikacím, ve kterých se jim zobrazí nabídka a ze které si jídlo objednají. Firmy, které tyto služby provozují, vycítily velkou příležitost, a snaží se přilákat nové restaurace do svých sítí a nabízejí mnohdy lákavé podmínky. Na druhou stranu je třeba zdůraznit nákladovou stránku. Rozvoz jídel se restauraci nemusí vyplatit, a to kvůli provizím, které si služby strhnou. Jejich výše není oficiálně známá. Každá restaurace totiž může mít nastaveny zcela odlišné podmínky. Pokud jde ale o menší podnik, může být výše provize na hranici rentabilnosti, nebo na ní může restauratér dokonce i tratit. Jistě se tedy vyplatí si po seznámení s nabídkou rozvážkové služby vše dobře propočítat, stanovit si určité cíle a ty po jisté době vyhodnotit. Zmínit je také třeba to, že rozvoz jídel je možné považovat i za marketingový nástroj. Díky rozvozu se o vás totiž mohou dozvědět i ti zákazníci, kteří by k vám nikdy nepřišli. A právě dovezený pokrm je může vybídnout k návštěvě vaší restaurace.

Dámejídlo

Služba Dámejídlo.cz rozváží jídla z mnoha českých restaurací. Funguje buď jako agregátor nabídek restaurací, případně poskytne i svůj vlastní rozvoz. Pokud se chcete do této služby zapojit, je třeba na stránkách služby zadat své údaje, dále si připravit své logo, menu a otevírací dobu restaurace. Služba nabízí propojení s pokladními systémy, takže je zpracování objednávky automatické a bez chyb. Pokud nemáte k dispozici pokladní systém, který takové napojení nabízí, objednávka dorazí jiným způsobem a je třeba ji zpracovat ručně. Za přístup do systému a nabízení jídel z vaší restaurace platíte provizi, konkrétní částky firma nesděluje. Pro vaše lepší zviditelnění je možné připravit marketingovou akci a dát o vás vědět například pomocí newsletterů a samotné aplikace.

Odkaz pro restaurace: https://info.damejidlo.cz/spoluprace/

Uber Eats

Rozvážkovou službu nabízí také společnost Uber pod značkou Uber Eats . Vstupní náklady jsou vyšší, neboť zahrnují také tablet a profesionální nafocení vaší restaurace, či pokrmů. Prostřednictvím tabletu pak obdržíte objednávky, které ve stanoveném čase připravíte a předáte kurýrovi, který jezdí pro Uber Eats. Může jít o kurýra v automobilu, na skútru, na kole, či pěšího. Pokud máte vlastní rozvoz, můžete ho využívat a Uber Eats využít jen jako zprostředkovatele nabídky.

Odkaz pro restaurace: https://www.ubereats.com/restaurant/en-CZ/signup

Nesnezeno.cz

Jednou z nejmladších služeb pro agregaci nabídek restaurací je projekt a aplikace Nesnězeno.cz. Jeho cílem není na rozdíl od výše zmíněných služeb výdělek, ale jde o všeobecnou bohulibost. Účelem je totiž zachránit zbylé porce jídla před vyhozením. Jídla se zde nabízejí se slevou v různé výši a v pozdní dobu, tedy na konci obědů, nebo později večer. Sleva musí být minimálně třicet procent, díky tomu je zaručeno, že se nejedná jen o marketingový tah, ale skutečně o „záchranu“ nesnězených porcí, které by se jinak vyhodily. V době koronavirové epidemie se ale provozovatelé aplikace rozhodli, že pomohou restauracím všeobecně a aplikace funguje i beze slev. Provozovatelé si také neberou z prodaných jídel provizi. Provozovatel restaurace musí do systému zadat nejenom slevu, ale také počet nesnězených porcí a čas, dokdy je třeba si jídlo vyzvednout. I tento způsob je možné považovat za dobrý marketingový nástroj, na kterém nevyděláte hned, ale později, kdy si vás zákazníci díky zapojení do chvályhodného projektu dobře zapamatují.

Organizátoři iniciativy Nesnězeno.cz aktuálně také vyzývají zákazníky, aby podpořili své oblíbené podniky – kromě objednávání z restaurací již zařazených na seznamu, je možné navrhnout Nesnezeno.cz i další podniky do databáze, nejlépe prostřednictvím facebooku. Je potřeba si jen stáhnout bezplatnou aplikaci (pro android i iOS) a objednat. Vše funguje po schválení hygienickými autoritami a bezkontaktně.

Nesnězeno.cz také aktuálně připravuje ve spolupráci s rozvážkovou a kurýrní službou DoDo spuštění aplikace, která umožní rozvoz jídel teoreticky téměř všem podnikům... a do výrazně větších vzdáleností https://dodobrovolnik.cz/.

Odkaz pro restaurace: https://nesnezeno.cz/novy-podnik

Wolt

Wolt je jednou z nejznámějších celosvětových rozvážkových služeb. Na rozdíl od Uberu provozuje vlastní síť kurýrů a nefunguje jen jako zprostředkovatel mezi restaurací a externím kurýrem. Od Woltu obdrží restaurace iPad s instalovanou aplikací Merchant, kterou je třeba sledovat. Právě sem přijde objednávka, kterou restaurace ve stanoveném čase připraví a předá kurýrovi. Wolt slibuje, že jídlo doručí zákazníkům do půlhodiny. Rozváží v centru Prahy a v jejích dalších částech kromě těch zcela okrajových, dále pak v Bratislavě, a to v částech Staré Mesto, Karlova Ves, části Nového Mesta, Petržalky a Ružinova, ale také na Kolibu nebo Kramáre.

Odkaz pro restaurace: https://wolt.com/cs/merchants

Kde se najím.cz

Portál, který se rozhodl udělat vše pro záchranu gastronomie. To je web www.kde-se-najim.cz. Zakladatelé davají dohromady aktuální mapu podniků, které to nevzdávají a stále pro zákazníky vaří. Přidejte do mapy i vaši restauraci, objednávky lze zprostředkovat online, nebo dokonce pouze po telefonu. 

 Bistro.sk

Zatímco Česku doposud dominuje služba Damejidlo.cz, na Slovensku má prim Bistro.sk. Funguje ale velmi podobně, restaurace si vystaví svoje menu v aplikaci a díky ní získává objednávky. Funguje v celé řadě slovenských měst.

Odkaz pro restaurace: https://www.bistro.sk/kontakt/partner/

Restu.cz

Do systému Restu.cz se lze registrovat a vystavit zde svou nabídku. Nyní mají restaurace, které jsou zákazníky společnosti Makro, možnost registrovat se zde zcela bezplatně. I zde se seznam fungujících restaurací pravidelně aktualizuje a lze tak dát o sobě vědět.

Zachraňte gastro

Vyjít vstříc dosud otevřeným restauracím se rozhodla také společnost Storyous a její projekt Zachraň gastro. Ta na stránce https://kde-se-najim.cz/ nabízí možnost registrace restaurace, která nepřestala vařit. Pro soustředění těchto restaurací připravuje společnost aplikaci, kam se lze bezplatně přidat. Pokud má restaurace zájem, může si od firmy objednat i možnost prodejů online, nebo jen udat telefonický kontakt, kam mohou zákazníci o jídlo volat. 

 
Produkty
Recepty
Inspirace
Menu