Pro mnoho lidí představuje vegetariánské jídlo skvělou možnost, jak do jídelníčku zařadit zeleninu, ovoce, luštěniny, celozrnné obilniny, a prospět tak svému zdraví. Úkolem šéfkuchaře je, aby hosté, pokud jde o chuť, nezaznamenali nepřítomnost masa. Host by měl zjistit, že vegetariánské pokrmy jsou atraktivní, pestré, chutné, výživné a lehké. Nutriční hodnoty, lehkost a vyváženost jsou v současnosti zásadní: všichni si chceme dopřávat zdravé jídlo.

Dnes je k dostání spousta surovin, a to téměř celoročně. Dobrý kuchař však při sestavování jídelníčku ví, že sezónnost a kvalita surovin jsou pro bohatství chutí nejdůležitější. Stále více hostů očekává vyvážené a snadno stravitelné pokrmy, které vyhovují jejich nárokům na zdravou stravu. Jak ještě dále plnit tato očekávání? Určité bylinky, ovoce a zelenina díky svému složení urychlují metabolismus. Jejich využitím v pokrmech vytvoříte lehká a snadno stravitelná jídla.

Koření

Černý pepř, zázvor, kajenský pepř, kurkuma, hořčičná semínka, skořice, kardamom či kmín patří mezi koření, které podporují trávení. K dostání jsou celoročně.

Papriky

Jalapeño, chilli papričky či papričky habanero jsou středně až hodné ostré a pro jejich chuť jsou u kuchařů velmi oblíbené. Kromě chuťových předností mají také zdravotní přínosy. Snižují chuť k jídlu a urychlují metabolismus až o 25 %, což je díky obsahu kapsaicinu, který podporuje krevní oběh.

Vhodné kombinace: ančovičky, slanina, brokolice, citrusy, česnek, vajíčka, květák, kapusta, kokosový ořech, koriandr, máta, mandle, olivy, ořechy, paprika, rajčata, hovězí, vepřové.

Celozrnné obilniny

Patří mezi ně hnědá rýže, quinoa, pšenice, ječmen, oves a celozrnná mouka. Poskytují dlouhodobý zdroj energie: jejich trávení je pro lidské tělo energeticky náročnější, a tak navozují pocit sytosti. A díky tomu má člověk chuť si dávat různé „svačinky“. Konzumace celozrnných obilnin navíc nezpůsobuje prudké zvýšení hladiny cukru v krvi, které je faktorem vedoucím k ukládání tuku. Obilniny jsou k dostání celoročně.

Jablka

Na zdravotnických osvětových letácích kdysi stálo „Jezte jablka. Jsou zdravá!“ A je to pravda. Jablka podporují metabolismus, detoxifikují játra a snižují hladinu špatného cholesterolu a glukózy. Mohou za to dvě látky obsažené v jablku: polyfenoly a pektin. Jablka mají vysoký obsah pektinu, a tak se výborně hodí do džemů a marmelád. Mezi další ovoce s vysokým obsahem pektinu patří broskve, pomeranče, grapefruity a meruňky.

Vhodné kombinace: červená řepa, křen, skořice, kuskus, kapusta, ořechy, pomeranče, tvrdé sýry, vepřové. Pro nejlepší trávení je dobré kombinovat jablka s potravinami bohatými na bílkoviny.

Citrusové plody

Pomeranče, citrony, grapefruity a mandarinky obsahují vitamin C, který přispívá ke vstřebávání tuku do buněk, kde se tuk může, zejména při tělesném pohybu, proměňovat na energii. Výzkumy potvrzují, že při dostatečné hladině vitamínu C v krvi se spálí až o 35 % více tuku. Kuchaři také jistě znají využití kůry různých citrusových plodů. V kůře se nachází řada zdraví prospěšných látek, z nichž některé se v dužnině nevyskytují. Kůra a dužnina se také liší chutí.

Vhodné kombinace: ananas, slanina, červená řepa, cibule, chilli, skořice, citron, čokoláda, hřebíček, koriandr, limetka, mango, mrkev, káva, jablka, máta, mandle, olivy, rebarbora, rozmarýn, tvrdý sýr, ryby, chřest, šafrán, jahody, hovězí, tymián.

Brukvovité

Brokolice, kapusta, zelí, květák, růžičková kapusta, kadeřávek, pekingské zelí. Většina zeleniny z této čeledi má bohatý obsah vitamínů a minerálních látek: kyselinu listovou a vitamíny K, A a C. Další rostlinné látky působí protizánětlivě a snižují riziko vzniku rakoviny. Brukvovitá zelenina je bohatá na vlákniny, má nízký kalorický obsah, a tím chrání před přejedením.

Vhodné kombinace: slanina, cibule, chilli, česnek, muškátový oříšek, jablka, telecí, vejce, kuřecí, mrkev, plody moře, lanýže, vepřové, hovězí, brambory, jedlý kaštan, zázvor.

Tipy pro vaření: Květák může být skvělou náhradou smetanové omáčky nebo rýže. Růžičková kapusta je lahodná pečená, na sladko nebo kyselo. Chcete-li zmírnit hořkou chuť kadeřávku, podávejte ho s něčím sladkým, například s nakrájenými jablky.

Doporučený recept

Grilovaná zelenina ve sladké glazuře se sezamem

Je důležité použít kukuřičný škrob (a ne např. bramborový), tehdy si glazura lépe zachová svou konzistenci a tolik se nerozteče.

Víz recept