Vaření naživo je kulinární show, během které vaříte na pódiu a komunikujete se svým publikem. To pochopitelně vyžaduje od šéfkuchaře alespoň nějaký herecký talent, stejně jako schopnost předávat cenné kulinární znalosti těm, kdo po nich lační.

Vaření mimo kuchyni už nikoho nepřekvapí. Restaurace a cateringové společnosti provozují svá grilovací místa už několik let a vypadá to, že jsou na vaření venku vždy připraveni. Stejně tak můžeme už dlouho být svědkem vaření přímo u stolu, kdy se používají speciální talíře a pulty.

Tyto trendy se dále vyvíjely, například do trendu otevřených kuchyních, které je stále velmi populární. Někdy se vaření odehrává za skleněnou přepážkou, někdy jen za pultem a někdy, což činí jen ti nejodvážnější, přímo na stole uprostřed místnosti, kde šéfkuchaři připravují pokrmy přímo před očima svých hostů. 

Poptávka po kulinárních workshopech od zavedených šéfkuchařů významně roste. Existuje také hnutí milovníků jídla (foodie), kteří vyhledávají špičkové restaurace s menu, po kterém se nejvíce sbíhají sliny v ústech. V neposlední řadě roste popularita šéfkuchařů coby celebrit, kulinárních televizních pořadů a internetových stránek, které se jídlem zabývají.

Společným výsledkem výše uvedených kulinárních fenoménů je trend živého vaření, díky kterému mohou hosté sledovat svého oblíbeného šéfkuchaře naživo při práci, ptát se ho a rozšiřovat si tak svoje kulinární znalosti.

Výsledná podoba vaření naživo závisí na mnoha faktorech. Jedním z nich je výběr místa vaření. Show se může uskutečnit ve vaší restauraci, nebo ve speciálně připraveném kuchařském studiu. Může se však konat také doma u klienta, stejně jako během nejrůznějších setkání, nebo v rámci uzavřených akcí.

Zajímavým trendem mezi šéfkuchaři je živé vysílání prostřednictvím live streamu na Facebooku nebo Instagramu. Neexistují prakticky žádné rozdíly mezi online streamováním a předváděním před živými diváky, mimo faktu, že divák po internetu nemůže výsledné pokrmy ochutnat. Také fanoušci, kteří sledují živé vaření na internetu, mohou pokládat své dotazy k vaření a kuchař by měl být schopen během přípravy jídla i na ně odpovídat.

A proč stojí za to podobné show živého vaření vůbec pořádat? Především pomáhají vybudovat vaši osobní značku a propagovat vaši restauraci. Vaši hosté se takto mohou také něco naučit a poznat něco nového. Rozhodně také nabízejí možnost dialogu a výměny informací, která u šéfkuchařů není běžně možná.

Vaření naživo má své výhody, ale je také náročné. Aby posloužilo svému účelu, musí být dobře zorganizované, promyšlené a provedené. Je třeba znát své diváky, připravit plán vystoupení a předem pečlivě otestovat hned několik možných řešení.

Zajímá vás, jak se nejlépe připravit na show vaření naživo? Stáhněte si našeho grafického průvodce.