Superpotraviny

Dostali jsme řadu dotazů ze školních jídelen, zda zařazovat do školního stravování superpotraviny a případně v jakém množství.

CO TO JSOU SUPERPOTRAVINY?

SUPERPOTRAVINY nejsou specificky definovány v rámci platné legislativy. Tento pojem se většinou používá pro potraviny, které obsahují vyšší podíl složek příznivě působících na organismus (vitaminy, minerální či další biologicky aktivní látky jako například antioxidanty apod.).

 

Vliv superpotravin na naše zdraví

Vliv superpotravin na lidské zdraví bývá často nadhodnocován. Hovoří se o protirakovinových účincích, zvýšení imunity organismu, zabránění rozvoje kardiovaskulárních onemocnění, Parkinsonovy nebo Alzheimerovy nemoci apod. Studie, které jsou citovány v souvislosti s jednotlivými superpotravinami, probíhají za zcela jiných podmínek, než odpovídá jejich běžné konzumaci v rámci celkové stravy. Testují se většinou čisté látky konzumované ve vyšších množstvích. Proto také odborníci na výživu považují tzv. superpotraviny spíše za marketingovou propagaci. Na druhou stranu přínos konzumace vitaminů, minerálních látek, antioxidantů nelze zpochybňovat. Hrají beze sporu důležitou roli v organismu. Tzv. superpotraviny do pestré vyvážené stravy patří. O tom, zda a jaký přínos pro zdraví jednotlivé potraviny prokazatelně mají, vyplývá ze schválených výživových a zdravotních tvrzení, která platí jak pro běžné potraviny, tak i pro tzv. superpotraviny. Jedno z pravidel uplatňovaných v praxi dokonce říká, že by superpotravinami měly být nazývány jen ty, u nichž lze konkrétní výživové nebo zdravotní tvrzení použít. Ve většině případů to není splněno. U řady surovin lze najít důvody, proč je z hlediska výživy používat při vaření. Jedná se vždy o kombinaci obsahu prospěšných živin na jedné straně a živin rizikových (sůl, přidané cukry, nasycené a transmastné kyseliny), případně antinutričních látek na straně druhé. Tzv. superpotraviny prospěšné látky poskytují, ale nelze říci, že by jejich vysoká konzumace přinášela zvýšený zdravotní prospěch. Název pro superpotraviny bývá často používán pro ovoce či zeleninu pocházející z cizokrajných zemí. Prospěšné látky jsou přítomny i v českých potravinách a rozdíly v účinku na zdraví nemusí být přitom významné.

VAŘTE V BARVĚ DUHY

Jedno z doporučení pro laickou veřejnost říká, že by se měly kombinovat potraviny různých barev. To má svůj racionální význam a je vhodnější než prosazování jednotlivých superpotravin. Barva je předurčena přítomností různých biologicky aktivních látek: žlutá/oranžová barva je typická pro různé karotenoidy, červená například pro lykopen, zelená pro chlorofyl, purpurová pro antokyanidy. Každá skupina těchto látek hraje specifickou roli v rámci metabolismů probíhajících v lidském organismu.

Zelenina či ovoce různých barev se zároveň liší i obsahem minerálních látek a vitaminů, které s barevností přímo nesouvisí. Tento přístup podporuje princip pestré a vyvážené stravy.

Recepty ve školní brožuře 2018 jsou inspirací pro školní jídelny, jak učinit pokrmy pro malé strávníky atraktivní z hlediska různých barev (zelený špenát, pórek, kedlubna, kapusta a brokolice, červené papriky, rajčata a maliny, hnědá obiloviny, oranžová dýně a mrkev, bílá/žlutá petržel, cibule, fazole a ananas, modrá/purpurová švestky a řepa) a zároveň tím obohatit pokrmy o široké spektrum biologicky aktivních látek.

Zdravé dětské obědy od Unilever Food Solutions ve školní brožuře 2018

Zdravé dětské obědy od Unilever Food Solutions ve školní brožuře 2018

Není vůbec jednoduché sestavit dětský jídelníček, který zaujme a zároveň bude splňovat přísná nařízení institucí s ohledem na cenovou dostupnost. Proto jsme pro vás s naším kuchařským týmem i tento rok připravili školní brožuru, která vychází ze spotřebního koše a současně přináší pestrá jídla, která svou hravostí zaujmou nejen malé strávníky, ale také poslouží jako vodítko k pestrému a sezonně dostupnému jídelníčku. Tentokrát jsme se zaměřili na sezónní akce, které se vztahují ke světovým dnům, svátkům a oslavám v různých období v roce. Vybrali jsme pro vás dny, které děti pobaví, jako je Den palačinek, Den Sv. Patrika, Světový den oceánů, vegetariánství nebo Halloween. Inspirujte se jídly, které se pojí k těmto dnům, ať už svým charakterem, sezónností potravin nebo svou barevností a nápaditostí. U všech našich receptů najdete i nutriční hodnoty. A jelikož spolupracujeme s institucí Vím, co jím, ty recepty, které splňují daná kritéria, jsou označeny logem. Potraviny s logem Vím, co jím obsahují méně soli, přidaných cukrů, transmastných kyselin a nasycených mastných kyselin. U některých druhů potravin napoví, že výrobek je bohatý na vlákninu nebo má vhodný obsah energie.

Stáhnout
Školní jídelníček

Školní jídelníček

Stáhněte si vzor školního jídelníčku, kam si můžete každý týden vepsat nabídku jídel.

Stáhnout

Chtěli byste vidět více?

Vytvořit účet

Chtěli byste mít přístup k jedinečným videím a článkům?

  • Přihlášení trvá jen 30 vteřin.
  • Sledujte neomezeně videa a nechte se inspirovat.
  • Získejte přístup ke všem článkům, které vytvořili šéfkuchaři z celého světa.