Menu

Hosté v restauracích tíhnou k veganské stravě z mnoha důvodů. Ať už je to kvůli jejich zdravotnímu stavu nebo proto, že jsou zastánci zvířecích práv anebo jen myslí na udržitelnost a na uhlíkovou stopu. A proto by se i restaurace měly snažit vyjít jim svou nabídkou vstříc.

Podívejme se na základní informace:

  1. Proč a jak zavést do své restaurace potraviny rostlinného původu?
    Za poslední desetiletí zvýšili spotřebitelé mladší 40 let příjem zeleniny o 52 procent. Můžete upravit jednu nebo více položek z menu tak, aby byly bohaté na zeleninu, rostlinné bílkoviny nebo můžete vytvořit několik 100% veganských receptů.
  2. Které položky z rostlinného menu přidat do svého menu?
    Mezi chutné, oblíbené a cenově dostupné rostlinné základní potraviny patří cizrna, černé fazole, houby portobello, květák, kukuřice, avokádo a samozřejmě spousta zeleniny.
  3. Jak prodat více položek z rostlinného menu?
    Jak docílit, aby pokrmy s rostlinným základem zněly přitažlivě i pro masožravce? Klíčem je jazyk, kterým je nabídka napsaná. Vyhněte se výrazům jako „bez masa“, „vegan“ a „vegetarián“.

Přečtěte si o zajímavých rostlinných restauracích a zjistěte víc o zakomponování vašich rostlinných nápadů do aktuálního menu. Inspirujte se tipy na rostlinné recepty a na jazyk, kterým mluvit, abyste zákazníky pro nové menu nadchli!

Proč a jak zavádět ve své restauraci rostlinné varianty

Stále více spotřebitelů vidí přínosy rostlinné stravy pro své zdraví i v rámci udržitelnosti. Spokojenost našich zákazníků, a tedy i naši popularitu, můžeme zvýšit úpravou nabídek tak, aby poskytovaly více rostlinných možností. 

Obliba veganství rychle roste a stává se z něj opravdu trend. Mnoho restaurací plní své menu grilovaným květákem, uzenými houbami a tuříny pečenými naslano.

Tasty, plant-based dish prepared on a plate.

Zde je několik způsobů, jak můžete oslovit své veganské zákazníky:

  1. Přidejte do svého aktuálního menu jedno nebo dvě veganská jídla
  2. Nahraďte maso v současných pokrmech veganskými alternativami
  3. V některých nebo všech receptech jednoduše upozaďte maso

Veganství není jediným trendem této doby. Víte, kdo je třeba „flexitarián“? To je člověk, který se drží rostlinné stravy, ale občas si dá maso a mléčné výrobky. Způsobů, jak utvářet své menu tak, aby oslovilo zákazníky toužící po rostlinném menu, je více. 

Proč přidávat rostlinné pokrmy do svého menu?

Nejen, že můžete rostlinnými recepturami přilákat nové klienty, ale vaše stávající zákazníky mohou upoutat nové položky v nabídce.

Protože veganství a rostlinné trendy ještě nějakou dobu budou IN, je nyní vhodná doba na úpravu jídelníčku. Rostlinná jídla a vege alternativy masa jsou ale často dražší položkou z menu.

A co moje značka?

Pokud jste spokojeni se svou současnou značkou a tím, co prezentuje, je tady lehké riziko toho, že se s rostlinnými položkami nebudete chtít ztotožnit.

Zkuste toto: Podívejte se po nějakých veganských nebo rostlinných variantách, které se hodí ke zbytku vašeho jídelníčku. Můžete najít mexické, italské, americké, a dokonce i steakové možnosti, které jsou vynikajícím řešením i v rostlinné verzi. 

Zviditelněte svou novou nabídku

Když vytvoříte a přidáte své nové rostlinné nebo veganské recepty do denní nabídky, budete potřebovat speciální ikonku nebo pojmenování této nabídky, abyste ji dobře rozpoznali. To by také mělo vašim klientům usnadnit hledání speciálních zdravých pokrmů jedním rychlým pohledem na stránku. 

 

Využijte výhod nového pokrmu

Až uvedete své nové menu nebo nový pokrm, nezapomeňte je ukázat i na sociálních sítích a využít je jako příležitost k vlastnímu PR. Zveřejněte je na svých webových stránkách a sociálních médiích, abyste vzbudili zájem, přilákali publikum a zákazníci o vás začali mluvit. 

Group of people dining in a restaurant.
Vegan Peak Logo

Sledujte své nové prodeje

Jako vždy sledujte data a prodeje své restaurace. Kromě sledování postupů v oblasti bezpečnosti potravin a počtu zákazníků, které denně navštíví váš podnik, sledujte také prodejní čísla těchto nových rostlinných pokrmů. Kolik lidí se zajímá a objednává vaše nové veganské a rostlinné jídla? Pokud jedno nebo dvě jídla jdou dobře, můžete přidat další.

Které rostlinné položky začlenit do menu?

Jak můžete uspokojit chutě svých klientů a zároveň vydělat? Zde jsou některé ze základních stavebních kamenů, na kterých může být založeno vaše rostlinné menu:

Plant-based dish with herbs and fruit.
  • Tofu
  • Černé fazole
  • Cizrna
  • Kukuřice
  • Tortilly (pšeničné, rýžové a kukuřičné)
  • Sladké brambory
  • Houby
  • Cuketa
  • Bramborové hranolky
  • Dipy
  • Avokádo
  • Salsy
  • Guacamole

Jako snadná varianta se ukazuje vzít nějakou klasiku – jako je pizza nebo burger – a udělat z toho pokrm bez masa. Pizzu lze obložit lahodnou pečenou zeleninou a burgerové maso lze skvěle napodobit houbami nebo černými fazolemi.

  • Vyzkoušejte některé oblíbené recepty založené na rostlinných surovinách:

  • Sendviče s humusem a s dipy
    Nachos se zeleninou
    Burgery z masa na bázi zeleniny nebo fazolí 
    Květákové steaky
    Těstoviny s kešu omáčkou 
    Portobello tacos
    Veganské dipy jako třeba z buvolího květáku 
    Veganské chilli s fazolemi
Umami Burger

Zde je několik konkrétních receptů na rostlinné bázi pro inspiraci:

  1. Vegetariánské lasagne: Naporcované lasagne podávejte se zeleninovým salátu a s olivovým olejem.
  2. Veganské tacos Chili con NoCarne s guacamole: Do tacos vložte chili con NoCarne, guacamole, listy salátu, kyselou salsu a kukuřici.
  3. Rajčatové těstoviny tagliarini s chřestem, pošírovaným vejcem a parmazánem: Těstoviny ne vždy potřebují omáčku – alternativou je ztracené vejce. Chuť obohatí parmazán.
Veganské tacos Chili con
Plant-based recipe: Goat Cheese Enchiladas

Jak prodat více položek z rostlinného menu

Jakmile sestavíte své dokonalé rostlinné menu, nabízí se otázka, jak můžete zajistit konzistentní prodej?

V první řadě změňte jazyk v nabídce! Studie zjistily, díky kterým výrazům znějí potraviny rostlinného původu atraktivněji, a také jaký jazyk naopak potenciální zákazníky odrazuje.

  • Tento termín nepoužívejte!

    Proč?

    Bez masa

    Zatímco rostlinný produkt označený jako „bez masa“ může oslovit vegetariány a vegany, milovníky masa může naopak od lahodného a zdravého rozhodnutí odradit. Zaměření se na to, jaké jídlo není, brání spotřebiteli v představě, jaké by mohlo být. A jak je fantastické.

     

     

    Veganské

    Veganské recepty můžete v nabídce označit symbolem veganství, aby je vaši veganští zákazníci našli. Když je však recept označen jako „veganský“, okamžitě utne ve výběru nevegany. Neveganští zákazníci si podvědomě mohou myslet, že jsou taková jídla méně chutná než neveganské pokrmy, nebo alespoň nejsou vyrobeny speciálně pro ně.

    Vegetariánský

    Ze stejných důvodů jako slovo „vegan“ není optimální ani slovo „vegetarián“. I to vytváří „in-group“ (začlenění) a „out-group“ (vyčlenění) v myslích spotřebitelů.

    Zdravotně omezující výrazy jako „nízkotučné“

    Studie ukazují, že restriktivní jazyk není příliš přitažlivý. Spotřebitelé se více zajímají o živiny, chuť a výhody jejich jídla – ne o to, co mu chybí.

  • Zde je to, co místo toho publikovat v nabídce:

    Raději napište toto…

     Proč? 

    Využijte původ jídla, jako je tato: „kubánská polévka z černých fazolí“ nebo „Chicago Deep Dish Pizza“ 

     

    Studie ukazují, že spotřebitelé jsou z jídla více nadšení a mají z něj pocit zážitku, když název popisuje konkrétní místo.

    Zaměřte se na chuť pomocí výrazů jako „kouřový“ či „ohnivě pálivý“ nebo „kyselý“

    čím více můžete dát spotřebiteli ochutnat pokrm už na papíře, tím je pravděpodobnější, že si jej objedná. Nepojmenovávejte pokrm podle ingrediencí. Čím popisnější ohledně chuti budete, tím lépe.

    Slova, která demonstrují vzhled nebo texturu jídla, jako je „duha“, „živé“, „rozplývající se v ústech“ nebo „jemný"

    Rostlinné suroviny jsou pestře barevné a přinášejí na stůl svěží textury. Slova, která vyjadřují krásný kulinářský zážitek, odbourají obavy, že půjde o nevýrazné nebo nudné jídlo. 

Příprava a plánování rostlinných jídel: tipy a triky pro začátečníky

Přidání jednoho nebo více rostlinných receptů může zpočátku znít děsivě. Naštěstí není těžké držet krok s nejnovějšími rostlinnými trendy. Vždyť váš tým jistě už teď zná všechny postupy v oblasti bezpečnosti potravin a rutiny týkající se přípravy rostlinných jídel.

Zde je několik tipů a triků, které vám plánování a přípravu rostlinných pokrmů ještě více usnadní!

Chef in a kitchen using a tablet.
  • Na začátku vyzkoušejte jídla s minimem surovin. Můžete najít vynikající rostlinné předkrmy nebo jídla s pouhými 3-5 ingrediencemi. S vašimi kořenícími schopnostmi by právě rýže, fazole a salsa mohly být opravdu neuvěřitelným doplňkem jídelníčku! Když začnete s jednoduššími jídly, můžete snadno vařit v dávkách a nebudete muset příliš investovat předem. Bude snazší udržovat postupy v oblasti bezpečnosti potravin a zaznamenávat údaje o zisku z rostlinných položek.
  • Jděte na to krok za krokem. Připravte si fazole, quinou nebo jiné základní suroviny, které zvládnout nahradit třeba maso nebo je můžete klidně přidat do nejrůznějších salátů, použít jako přílohu nebo jimi naplnit tortillu.
  • Připravte se na výměnu surovin. Jak bylo uvedeno výše, může být jednodušší nabídnout veganskou, vegetariánskou nebo rostlinnou alternativu k jednomu nebo dvěma jídlům, které již podáváte. Tímto způsobem budete potřebovat pouze jednu nebo dvě další ingredience k přípravě a výměnu podle potřeby.
  • Dejte na názor svých zákazníků. Jako vždy sledujte objednávky zákazníků a zeptejte se jich, co říkají na nové menu? Čím rychleji dostanete zpětnou vazbu, tím dříve si budete jisti v tom, co děláte.
  • Pohrajte si s chutěmi a kořením.  Možná nebudete muset kupovat kdo ví kolik exotického ovoce a zeleniny, pokud dosáhnete dostatečně rozmanitých chutí pomocí kari pasty, hořčice, papriky nebo kreativnějšího koření.
  • Čarujte i s texturami a hutností jídel. Založte si rostlinná jídla na surovinách, jako je quinoa, čočka, sladké brambory nebo dýně. Navrch dejte zeleninu, ovoce a omáčky. To udrží spotřebitele spokojené a syté a zároveň zabrání tomu, aby náklady na jídlo vyletěly do nebes.

Inspirativní rostlinné restaurace

Person dining at a restaurant table.

Další informace o tom, jak úspěšně začlenit rostlinné pokrmy do svého menu, naleznete v těchto úžasných restauracích, bistrech a kavárnách.

Dnes již existuje mnoho provozoven a franšíz, jako je třeba Loving Hut, banh-mi-ba, Curryhouse nebo Dhaba Beas, kde se najíte pouze vegetariánsky či vegansky.

Další zajímavou franšízou je Forky’s, koncept moderního bistra-restaurace, kde se veškeré jídlo připravuje pouze z čistě rostlinných surovin. Nenajdete zde žádné ingredience živočišného původu. V prodejních regálech i na talíři najdete veganské speciality z celého světa, stejně jako výběrové produkty značky Forky’s. Pobočku mají v Praze, Brně a Ostravě.

Inspirovat se také můžete třeba v kavárně Etapa, která je v pražském Karlíně. Etapu založili foodblogeři Gábi a Petr a pro své hosty připravují úchvatné barevné zeleninové brunche plné naprosto neokoukaných kombinací. K tomu servírují vlastní čerstvý chléb a výběrovou kávu nebo domácí limonády.

Krásnou restaurací jak na brunch, tak i na večeři je Spojka Karlín. Spojka Karlín je první flexitariánskou restaurací v ČR. Spojuje u jednoho stolu všechny, kteří chtějí jíst dobře, bez ohledu na to, jestli se jedná o vegana, vegetariána nebo milovníka masa. Svůj koncept mění během dne. Ráno je to kavárna s kvalitní kávou a vydatnými snídaněmi, v době obědů servírují nutričně vyvážená jídla a večer si zde dáte zážitkovou večeři se širokou nabídkou vín a drinků.

Pokud zavítáte na jih Čech, můžete se inspirovat ve strakonické restauraci Sůl a řepa. Čeká vás tady jedinečné propojení gastronomie a přírody. Základem kuchyně jsou suroviny od lokálních farmářů, které se zpracovávají beze zbytku. Kuchaři zde nakládají, suší, fermentují... a myslí jak na masožravce, tak na vegetariány a vegany.

Zajímavé jsou dále pražské provozovny Chutnej, italské restaurace ve veganském stylu, veganská hospoda LocAle Pub v Olomouci, která má rozšířenou nabídku pití a spousty veganského jídla nebo restaurace U Kurelů, klasická žižkovská hospoda s americkým jídlem, ale i speciálním menu Vegan Comfort Food & Burgers. Za zmínku rozhodně stojí i Kro Kitchen, která staví na čerstvé sezónní zelenině a ovoci, kvalitní drůbeži a fermentaci v podstatě čehokoliv.

Tak co na to říkáte? Už jste naladěni na rostlinnou vlnu?

Produkty
Recepty
Inspirace
Menu