Někdo může mít z využívání sociálních médií pro své podnikání strach; návštěvníci stravovacích podniků ale očekávají, že restaurace a influencery na sociálních sítích najdou. Pouhá přítomnost na nich vám ale více zákazníků a objednávek udržitelně nezajistí. Ve světě sociálních sítí dnes vládne velká konkurence! Abyste si zde počínali úspěšně, budete muset sledovat trendy, řídit se podle osvědčených postupů, hodnotit svou výkonnost a znalosti. Sestavili jsme příručku věnovanou správnému chování na sociálních sítích zvláště pro profesionály ve stravovacích službách, abychom vám pomohli vytěžit co možné nejvíce z vaší strategie pro působení na nich. 

Osvědčené postupy na sociálních sítích pro kuchaře:

girl taking photo of pizza on smartphone

#1 Využijte naplno obsah vytvářený uživateli (UGC)

Obsah generovaný uživateli je jakýkoli obsah (videa, obrázky, text a recenze) vytvořený lidmi nikoliv firmami. Instagram je skvělou platformou pro tento druh obsahu, jelikož téměř každý uživatel IG si své jídlo před snědením vyfotí! Fanoušky velmi těší, když vidí, že někdo jiný sdílí jejich příspěvky, ale sdílením zároveň posilujete důvěryhodnost vaší restaurace/vašeho profilu. V současné době návštěvníky restaurací více zajímá autentický obsah než ten obchodní a/nebo obsah propagující značku. Autentickým obsahem si budujete důvěru, čímž zvyšujete počet objednávek! 

camera dates seeds display

#2 Buďte vždy konzistentní:

Konzistentnost je klíčová pro získání pozornosti vašich fanoušků na sociálních sítích. Musíte být konzistentní, ať už máte účet jako šéfkuchař či restaurace, abyste budovali důvěryhodnou značku a aby u vás vaši sledující našli vždy inspirativní obsah! Konzistentnost dokáže rozpoznat i algoritmus na Facebooku a Instagramu, a tak se zvyšuje vaše organická viditelnost. Buďte vždy konzistentní v těchto případech:

  • V tom, co zveřejňujete, tj. moučníky anebo hlavní jídla anebo večeře atd. 
  • Kdy to zveřejňujete, tj. například každé úterý a čtvrtek v 9 h ráno. 
  • V tónu vašeho sdělení, tj. sdělujete obsah formálně, vtipně nebo přímo?
  • Ve stylu obsahu, tj. fotky jídla budete fotit večer a vytvoříte tak nějakou atmosféru nebo vaše fotky budou světlé, pořizované při jasném světle? 
  • V odpovídání na dotazy vašich fanoušků, tj. vyhradíte si vždy čas na to, abyste odpověděli na komentáře fanoušků, reagovali na zmínky a zprávy?
steamy dim sum

#3 Zveřejňujte obsah, který je inspirativní a senzorický  

Senzorický obsah je obsah, jenž podněcuje smysly – chuť, čich, zrak, sluch a hmat. Zveřejňujte fotky jídel a používejte popisky, které podněcují smysly strávníků digitálně. 

Jak vytvářet senzorický obsah:

  • Pořizujte vysoce kvalitní fotografie vašich jídel, na kterých budou vidět všechny detaily. Přihlaste se ZDARMA do kurzu pro kuchaře o Fotografování jídla
  • Přidejte ke svému příspěvku popis vyfoceného jídla, tj. jaké suroviny jste použili.
  • Lidé jedí očima stejně jako ústy. Používejte barevné ingredience, které zaujmou. 
  • Hlavní surovina by vždy měla být uprostřed fotografie. 

 

person taking photo of food salad bowl

#4 Čas od času se podívejte, jaká je vaše výkonnost

Sledování výkonnosti je nutností k dosažení úspěchu! Z vašich Přehledů (Insights) na Facebooku a Instagramu se dozvíte, co se vašim příznivcům líbí a co ne. Jakmile si uděláte představu, co nejlépe funguje, tím více se budete moci soustředit na vypilování vaší strategie pro sociální média. 

Které základní klíčové ukazatele výkonnosti sledovat?

  • Dosah
  • Míra angažovanosti
  • Počet nových lajků
chefs sitting outside restaurant on steps

#5 Využívejte svých kontaktů ve váš prospěch  

Efektivním využíváním vztahů s odborníky ve stravovacích službách můžete rozšířit svůj dosah a zvýšit angažovanost. Jak efektivně vytvářet síť konexí na sociálních sítích?

  • Přidejte se do skupin/diskusí (kde jsou lidé s podobnými zájmy, jako máte vy).
  • Vytvořte si stránku na Facebooku.
  • Ve svých příspěvcích označujte jiné restaurace a kuchaře. 
  • Zmiňujte ve svých příspěvcích jiné restaurace a kuchaře. 
  • Sdílejte obsah svých partnerů, tj. pokud jste spolupracovali s jinou restaurací nebo šéfkuchařem, sdílejte obsah na různých kanálech.

 

Co NEDĚLAT? Jak zajistit, abyste byli v dodržování těch nejlepších postupů na sociálních sítích vždy napřed?

  1. Nespamujte své zákazníky: Zveřejnění 3 příspěvků za týden je víc než dost!
  2. Příspěvek vždy nejprve promyslete: Ujistěte se, že je obsah, který chcete zveřejnit, zajímavý a relevantní pro vaše zákazníky. Vyhledali jste si před zveřejněním hashtagy? 
  3. Neskrývejte svou tvář: Je lákavé ukazovat lidem jen fotky jídla; ale hosté mají zájem vidět i osobu, která se za značkou skrývá. 
  4. Nenechejte se pohltit negativními komentáři: Lidé si vždy budou stěžovat, tak se na negativní komentáře nesoustřeďujte až příliš. Moderujte komentáře, abyste skryli ty destruktivní (uživatele, kteří píší urážlivé nebo hanlivé komentáře týkající se rasy, sexuální orientace atd. můžete zablokovat) a poučte se z těch konstruktivních. 
  5. Jen neprodávejte: Inspirujte hosty častěji novými jídly a recepty a nesnažte se vždy jen něco prodat. 
  6. Nepřehánějte to s hashtagy: Pokud budete hashtagy používat správně, zvýšíte tím digitální dosah vašich příspěvků i angažovanost. Budete-li jich používat až příliš, bude to působit jako spam, což bude neefektivní.
  7. Nesdílejte něčí fotku bez uvedení jména jejího autora (kredit): Podle etikety v sociálních médiích pro podnikatele/firmy byste měli při sdílení zajímavého tweetu nebo krásné fotky uvést autora nebo fotografa. 
  8. Pokud si chcete dát od sociálních sítí pauzu, informujte o tom své fanoušky: Fanoušci to nedokáží předvídat, a když se na vašem profilu nebude delší dobu nic dít, naštve je to. Když se například budete chystat na dovolenou, zveřejněte příspěvek s hashtagem #timeout a uveďte k němu, že se ozvete, když budete jíst nový exotický pokrm nebo když dostanete nový nápad pro vaše menu! :)  
  9. Váš účet na sociálních sítích byste měli spravovat jen vy a nikdo jiný: Pokud by váš účet spravovalo více osob, obsah by mohl být nekonzistentní. 
  10. Nebuďte hluší: I ve stravovacím průmyslu je důležité reagovat na aktuální dění. Stejně tak, jako když si nejprve nevyhledáte trendy hashtagy, můžete snadno zapomenout, že je potřeba být v určité situaci empatický a nevyjadřovat se k ní nevhodně.