Pro většinu restaurací, cateringových firem a jídelen znamená leden konec velkých gastronomických akcí. Nastává čas soustředit se na každodenní práci, pohovořit si o očekáváních zákazníků a probrat nové nápady na změny v jídelníčku, personálu nebo provozu kuchyně.

Jak tento postup plánování vypadá u mnoha šéfkuchařů? Určitě je dobré začít setkáním celého týmu – oslavit úspěchy, stanovit si cíle a zjistit možné problémy či výzvy pro následující měsíce.

Důležitost komunikace s lidmi v týmu by se v gastronomii v žádném případě neměla podceňovat. Sednout si spolu, vyzkoušet nová jídla a podívat se na aktuální kulinářské trendy je vynikající začátek pro přemýšlení nad možným vylepšením vašeho menu.

S počátkem nového roku vzrůstá motivace k zavedení změn: to může znamenat rozšíření kuchyně, rekonstrukce jídelních prostor nebo zavedení nových technologií do přípravy pokrmů. Dobře naplánované investice umožňují sledovat nákladové kalkulace a snižovat riziko neočekávaných výdajů během roku.

Pro majitele restaurací je to také důležité období pro přijetí obchodních rozhodnutí.

Ne každý si však může dovolit dělat dlouhodobé plány na počátku nového roku. Vezměte si například restaurace v horských resortech, kde po novoročních oslavách záhy následují zimní prázdniny a lyžařská sezona. Nějaké plány na zbytek roku lze tedy realizovat až po Velikonocích.

Nový rok je také skvělou příležitostí k revizi menu a představení některých novinek. Jaké změny šéfkuchaři plánují?

Zavedené změny jsou často důsledkem změn v očekávání zákazníků, pokud jde o místní suroviny a domácí kuchyni.

Rozvoj týmu by neměl přijít zkrátka – po náročném prosinci plném akcí a večírků by se na pořad dne měly dostat rozvojové plány. Někteří dávají přednost tomu, aby se naučili nové triky a dovednosti od místních kuchařů, jiní si objednají kuchařské kurzy v zahraničí.

K plánování si vyhraďte čas na podzim, neboť tehdy máte většinou prostor a čas něco se naučit a vyzkoušet si to před prosincovými akcemi a silvestrovskými večírky.

Na jednu stranu je třeba sestavit dobrý a stabilní tým, zatímco na druhou stranu je třeba neustále pracovat na jeho rozvoji. To je důležitý úkol pro majitele restaurací, protože ti určují a rozdělují role a úkoly personálu.

Budování silného týmu je úkolem nejen majitele, ale také šéfkuchaře. Na šéfkuchaři často záleží, zda jsou noví zaměstnanci dostatečně zaškoleni, nebo zda rozvoji týmu brání nějaké vnitřní překážky.

Nejvýznamnějším novoročním cílem mnoha z nás je porozumět našim zákazníkům a zavést řešení, která budou uspokojovat jejich potřeby. Vynikající pokrmy jsou pouze jedním prvkem celé mozaiky gastronomického zážitku, který zákazníci restaurací hledají.

Hosté restaurací jsou stále vzdělanější a náročnější, vyznají se v gastronomii, a tudíž není snadné na ně udělat dojem. Jedním z důvodů tohoto vývoje je, že častěji cestují, a to i do značně vzdálených oblastí. Dalším důvodem může být rostoucí obliba kuchařských televizních pořadů.

Zdá se, že nový rok přinese několik výrazných změn. S chutí využijte nové možnosti!