Uspokojit zvláštní očekávání klientů v lednu rozhodně není snadný úkol. Fitness saláty a letní polévky nejsou v tomto chladném období vhodné – nejen proto, že sezonní produkty jsou prostě nedostupné, ale také proto, že v zimních měsících si lidé žádají teplá jídla na zahřátí. Co tedy můžete nabídnout zákazníkům, kteří chtějí spíše lehčí pokrmy?

Pro úspěch je zásadní správná volba masa a techniky přípravy. Vybírejte nejlibovější masa – zvlášť vhodné je kuřecí a krůtí maso, ovšem není důvod vyhýbat se libovému hovězímu ani plodům moře. Volte postupy přípravy, které vyžadují jen minimální množství oleje, ovšem zároveň zachovávají chuť – pečení, grilování nebo smažení.

Máme k dispozici obrovské množství rozmanitých produktů a postupů, a díky tomu můžeme vytvářet velké množství pokrmů. Stálicí je například grilované kuře, které lze podávat na desítky různých způsobů s celou řadou příloh či omáček. Pečené krůtí filety s medovo-česnekovým dresinkem rozhodně zahřejí. Můžete zvolit také hovězí s dušenou zeleninou nebo smažené rýžové nudle s krevetami a pošírovanými vejci.

I když nás zima nerozmazluje rozmanitostí zeleniny, neznamená to, že bychom ji až do začátku chřestové sezony měli vyškrtnout z našeho menu. Místní listová a kořenová zelenina nabízí kuchařům řadu možností.

  • Bílé a červené zelí: Experimentujte s konzistencí! Opečte plátky červeného zelí v barbecue omáčce a podávejte je jako steak s pečenými bramborami a salátem.
  • Růžičková kapusta: Podávejte pečenou jako přílohu společně s různými dressingy a kořením (pro arabský styl přidejte kořenící směs zátar a sezamová semínka, pro japonský pastu miso a sójovou omáčku, pro evropský bylinky a borůvky).
  • Kadeřávek: Pokladnice plná vitamínů a minerálů. Kadeřávkové čipsy jsou známé ve všech koutek gastronomického světa. Nastal čas se pustit do něčeho nového. Kadeřávek se sušenými rajčaty poslouží jako dokonalá nádivka pro kuřecí rolády. Hodí se také k pokrmu Shakshuka, oblíbeného v severní africe a na středním východu, nebo k rizotu. Podívejte se na náš skvělý recept na Shakshuku a nechte se inspirovat!
  • Brambory a batáty: Brambory jsou tak základní surovinou pro vaření, že často přehlížíme bezpočet dalších možností, které skýtají. V závislosti na vaší nabídce můžete zvážit zařazení zapečených bramborů či batátů, indického alu gobhi či samosy, nebo rösti s kysanou smetanou.
  • Celer (bulva): je vynikající opečený na plátky. Je třeba jej však péci dlouho, zabalený v alobalu s trochou tymiánu, rozmarýnu a pár stroužky česneku.

Další sezonní zeleninu najdete v našem sezonním průvodci.

Kroupy obilovin se často považují ze obyčejnou a domáckou surovinu, a v kuchyni se podceňují. Skrývají však spoustu chutných možností, zejména v zimě, kdy je vysoká poptávka po jídlech, která zahřejí.

Z pohanky a hub lze připravit lehkou a chutnou paštiku. Malé kroupy (perličky) uvařené ve šťávě z červené řepy se skvěle hodí k pečené rybě, a kulatá rýže je základem pro létem vonící paellu nebo moderní variace na japonskou kuchyni, například sushi donuty.

Z bohatých možností krup lze čerpat i při snídani. Zkuste například jáhlovou kaši vařenou s mandlovým mlékem a posypanou horkými meruňkami a tymiánovým džemem.

I když usilujeme o to, abychom v zimě podávali jídla lehká, měla by nicméně současně zahřát. Za tímto účelem používáme koření, které přirozeně zvyšují naši tělesnou teplotu, podporují krevní oběh a stimulují chuťové pohárky.

Vyzkoušejte krevety s česnekem a čerstvým zázvorem, do bramborové polévky přidejte kurkumu, a lehké krůtí chilli con carne vylepšete čokoládou a skořicí. Pár voňavých hřebíčků dokonale doplní talíř shakshuky z červené čočky s rajčaty. Badyán krásně doplní nejen zimní dezerty – uplatní se i v pokrmech čínské kuchyně, jako je hovězí na červeno nebo čajová vejce.