Artyčoky

Artyčoky

Hlavní sezona je od března do května. Díky svým nepochybným výživovým přednostem jsou skvělým zdrojem zdravého cholesterolu a vláknin bez tuků.

Výběr: Artyčoky vybírejte s pevně uzavřenými hlavami a vzhledem ke své velikosti i těžké.

Příprava: Artyčoky lze péct nebo vařit v páře či vodě. Dobu přípravy musíte přizpůsobit velikosti artyčoku – větší kusy je třeba tepelně upravovat déle. Dobře uvařený artyčok je měkký a drží formu. Nedovařený je příliš tvrdý, po nepřiměřeně dlouhé přípravě je naopak příliš rozvařený.

Vhodné kombinace: česnek, citrón, olivový olej, petržel, sůl, pepř, špenát, sýr, kuře

Tip: Na artyčok vymačkejte citrónovou šťávu – omezíte tím zhnědnutí.

Chřest

Chřest

Hlavní sezóna chřestu je v dubnu, lze jej ovšem sklízet od konce února do června. Existují tři odrůdy chřestu: zelený, bílý a fialový. Nejběžnější je zelený. Bílý je jemnější a také se obtížněji sklízí. Fialový je nejmenší a vyznačuje se jemnější a sladší chutí.

Výběr: Čerstvý chřest má pevné a křehké stonky, které by měly být vlhké. Když vypadají suše nebo mají dřevnatý konec, budou pravděpodobně staré. Stonky mají být rovné a nemělo by být možné je ohnout bez zlomení.  Hlavičky by měly být těsně uzavřené. Tmavě zelená nebo fialová barva naznačuje dobrou kvalitu, zatímco nažloutlá barva prozrazuje, že chřest má své nejlepší období za sebou.

Příprava: Chřest se připravuje snadno a rychle na nejrůznější způsoby. Pro menší obsah kalorií zvolte přípravu v páře, vaření nebo blanšírování. Chuť zvýrazníte opečením v troubě, grilováním nebo orestováním na pánvi.   

Vhodné kombinace: pažitka, citrón, limetka, kopr, bazalka, paprika, petržel, estragon, česnek, cibule, ředkvička, hrášek, brambory, špenát, pošírovaná vejce, rizoto, těstoviny, brokolice, hořčice, ocet, holandská omáčka, sójová omáčka, šunka, slanina, máslo.

Tip: Chystáte-li se chřest ohřívat, pak jej nejdříve tepelně upravte pouze na al dente, nikoli úplně do měkka. Tepelná úprava se dokončí pozdějším ohřátím.

Fenykl

Fenykl

Ačkoli může být dostupný po celý rok, hlavní sezona je od října do dubna.

Výběr: Vybírejte čisté, velké, pevné hlízy se svěží zelenou barvou. Kusy jevící známky zahnědnutí neberte.

Příprava: Lze konzumovat syrový v salátech nebo různými způsoby tepelně upravený – podušený, orestovaný, pečený, vařený v páře nebo v polévce. Zelené části lze využít pro zvýraznění chuti, podobně jako kopr, a listy jako koření.

Vhodné kombinace: ryby, zejména losos, pomeranč, avokádo, jablko, citrón, olivy, máslo, kuřecí maso, mušle, uzeniny, tymián, rajčata, brambory

Tip: Žádnou část fenyklu nevyhazujte. Většina kuchařů zpracuje stonky a hlízy, vějířové listy lze však využít jako koření.

Nové brambory

Nové brambory

Hlavní sezóna je od pozdního jara do začátku léta. Jsou menší, jemnější a mírně sladší než podzimní brambory.

Výběr: Vybírejte brambory s hladkou, neporušenou slupkou. Na slupce by neměly být patrné skvrny, potlučení, ani vlhká místa. Brambory by měly být suché a pevné. Čerstvě sklizené brambory by měly být trochu špinavé od hlíny.

Příprava: Jsou ideální pro pečení a přípravu salátů. Stačí je pouze uvařit a omastit máslem.

Vhodné kombinace: olivový olej, pažitka, sůl, jehněčí, pečené kuře, zelený chřest

Tip: Při přípravě teplého bramborového salátu můžete vytvořit různé chutě přidáním ochuceného másla (s citrusy, bylinkami, pestem a česnekem).

Avokádo

Avokádo

Ačkoli je avokádo dostupné po celý rok, hlavní sezona je od konce zimy do počátku jara.

Výběr: Vybírejte plody s neporušeným povrchem, rovnoměrně tvrdé či měkké, neberte plody potlučené nebo plody s měkkými místy. Avokádo zraje až po sklizni, tudíž je dobré koupit plody tvrdé a nechat je uzrát. Avokádo by vzhledem ke své velikost mělo být poměrně těžké. Jestliže při zatřesení zjistíte, že jádro se uvnitř volně pohybuje, plod neberte.

Příprava: Obvykle se avokádo jí syrové, v salátu, ve formě guacamole nebo na chlebu. Je to proto, že během tepelné úpravy má značný sklon hořknout. Velmi opatrně lze však avokádo opékat nebo grilovat.

Vhodné kombinace: citrón, limetka, cibule, česnek, listový salát, špenát, salátová okurka, jahody, mango, grapefruit, rajče, krůtí maso, vejce, kuřecí, koriandr, máte, kopr, pepř, čokoláda, káva, olivový olej.

Tip: Citrónová šťáva zabraňuje zhnědnutí avokáda.

Mango

Mango

Ačkoli je mango k dispozici téměř po celý rok, hlavní sezona trvá od konce zimy do počátku jara.

Výběr: Spolehlivou známkou zralosti je měkkost, nikoli barva. Proto při výběru plod jemně stiskněte a ověřte, zda je dostatečně měkký.

Příprava: Mango se nejčastěji jí syrové a tvoří jednu z hlavních ingrediencí v salátech, zákuscích, ve smoothie nebo v omáčkách. Vařené či grilované mango lze podávat s kuřecím, krůtím, vepřovým či jehněčím masem.

Vhodné kombinace: banány, kokosový ořech, smetana, citrón, zázvor, limetka, červená cibule, ryba, kachna, pomeranč, ananas, vepřové, rum, cukr

Tip: Mango téměř zbožňuje koriandr. Tudíž je téměř vždycky dobré je kombinovat dohromady v jednom pokrmu.

Třešně a višně

Třešně a višně

Hlavní sezony trvá od května do srpna.

Výběr: Vybírejte lesklé a jasně zabarvené plody bez kazů. Čím jsou tmavší, tím jsou zralejší a sladší.

Příprava: Dají se skvěle jíst syrové jako součást salátů nebo dezertů. Lze je využít do koláčů, muffinů, do zmrzliny, do džemů, jogurtů nebo pokrmů z obilovin. Pokud třešně či višně budete vařit, předem je vypeckujte. Vařte jen krátce do měkka, aby si plody uchovali texturu a barvu.

Vhodné kombinace: čokoláda, mandle, ořechy, limetka, borůvky, tmavší listová zelenina, peckovice, ředkvička, ananas, ricotta, mascarpone, smetanový sýr, kozí sýr, máslo, šlehačka, jogurt, crème fraiche, bílá čokoláda, zmrzlina, vanilka.