Asijská kuchyně, to je jednoduchost a přirozenost

Ačkoliv každá oblast znamená trochu jinou tvář asijské kuchyně, existují také společné prvky. Zvláště zřetelná je jednoduchost a věrnost tradici. To spíše Evropané experimentují s asijskými pokrmy než sami rodilý obyvatelé.  Asiaté jsou také známí z využívání suroviny, které mají po ruce – rostlin, které rostou v jejich oblasti, masa zvířat pěstovaných v blízkosti nebo ryb ulovených v okolních vodách. S tím souvisí další charakteristický rys asijské kuchyně, a to vysoká kvalita používaných produktů. Díky krátkému tepelnému zpracování můžeme ocenit jejich přirozenou chuť.

Orientální koření dodají neopakovatelnou chuť a aroma

Rozmanitost chutí, vůní a servírování je zde opravdu rozmanitá. Bez čeho se ale neobejdou: thajská kuchyně - bez limetky, citronové trávy, galangalu, kafírových listů a kokosového mléka; čínská a korejská – bez kvašených produktů a marinád.  Tyto kuhyně jsou zase charakteristické: korejská -  s pokrmem Kimči (zfermentovaná kromě jiného ostrá kvašená zelenina); japonská -  se sushi, rybami, plody moře a řasami; indická – s kari, vegetariánskými pokrmů; střední Čína, zvláště provincie Sečuán– s výrazně pekelnou chutí (je to kromě jiného zásluha sečuánského pepře). Na jihu vládne rýže (také v podobě rýžových těstovin), a na severu – pšenice.  

5 důležitých zásad pro to, aby se asijské pokrmy blížily originálům:

  • Pouze čerstvé produkty vysoké kvality.  Nechme stranou mraženou zeleninu a pečlivě vybírejme ústřicovou nebo rybí omáčku (Vzhledem k velmi charakteristické a intenzivní chuti mají ohromný vliv na pokrm, do kterého jsou přidávány).  Pokud chceme použít exotické ovoce, např. připravit thajský salát z papáje, ujistěme se, že kupujeme zralý plod.
  • Pokud je v menu klasický asijský pokrm s klasickým názvem, recept musí být také klasický.  Když máme chuť experimentovat, dejme pokrmu jiný název. Když vybíráme tradiční recepturu, nepoužívejme náhražky, např. pokud je ve složení kafír, nenahrazujeme ho šťávu z citronu.
  • Používejme zařízení k vaření na páře a pánvi  wok, protože výborně pracují z chutí surovin.  Smažení v pánvi wok se odehrává ve velmi vysoké teplotě a netrvá obvykle déle než několik minut. Pokrm připravený tímto způsobem je zdravější než pokrm z obyčejné pánve.
  • Sáhněme po kokosovém mléku. Zvláště jestliže připravujeme pokrmy z thajské kuchyně. Těsto připravené s jeho použitím chutnají fenomenálně!  Kokosové mléko také skvěle zmirňuje ostré pokrmy.  Pamatujme však také, že nemiluje příliš vysokou teplotu (může se rozvrstvit), proto je  nejlepší ho přidávat ke konci vaření.
  • Při výběru tuku, nepoužívejme olivový olej. Ponechme ho na pokrmy oblasti Středozemního moře.  V Asii je častěji používán např. sezamový nebo arašídový olej.

Chtěli byste vidět více?

Vytvořit účet

Chtěli byste mít přístup k jedinečným videím a článkům?

  • Přihlášení trvá jen 30 vteřin.
  • Sledujte neomezeně videa a nechte se inspirovat.
  • Získejte přístup ke všem článkům, které vytvořili šéfkuchaři z celého světa.