Menu

Stále více strávníků mluví o tom, že chce nebo plánuje omezit konzumaci masa. Proto je na čase podívat se na svou stálou nabídku a položit si otázku – je na to naše restaurace připravena? Dáváme našim zákazníkům to, co chtějí? Případně jak to změnit?

Někteří návštěvníci restaurací volí bezmasé pokrmy kvůli svému přesvědčení, přibývá ale stále víc těch, kteří řeší volbu mezi masem a rostlinnou stravou kvůli dopadu zpracovávání masa na životní prostředí. Někdo se snaží udělat alespoň malou změnu tím, že jí maso méně často nebo v menších porcí, zato si dopřeje více zeleniny nebo jiné přílohy. Někdo nahrazuje červené maso rybami nebo kuřecím. A jiní už živočišné produkty vyřadili ze svého jídelníčku úplně a nahrazují je pokrmy rostlinnými. Ukažte, že i jim máte co nabídnout a že umíte zohlednit jejich priority ve svém menu.

1. Ukažte nové menu

Vegetarian menu option

Svou vegetariánskou či veganskou nabídku oddělte od té běžné. Pro vaše návštěvníky bude jídelní lístek přehledný a lépe se zorientují. Můžete pro takové pokrmy udělat vlastní stránku, upozornit na vege jídla barevným odlišením nebo třeba speciálním znakem, symbolem, který hned na začátku vysvětlíte. Také můžete navrhnout pokrmy tak, aby z nich kdykoliv šlo vyškrtnout maso, pokud o to host požádá, a jídlo bylo stále realizovatelné.

Totéž platí i pro online svět – nezapomeňte aktualizovat své menu na svých webových stránkách a sociálních sítí, aby každý, kdo si bude hledat vege možnosti předem, už věděl, že nemusí mít strach, že u vás o něj nebude dobře postaráno.

2. Nezapomeňte na vegany

Není to tak náročné, jak si myslíte! Ano, ve svém kuchařském arzenálu budete muset vynechat některé zbraně, které dodávají jídlu jistý šmrnc, jako je máslo, smetana či vejce… Ale berte to jako příležitost přehodnotit svůj celkový přístup k vaření. Poučte své zaměstnance o rozdílech mezi vegetariánskými a veganskými jídly, aby mohli s jistotou poradit všem zákazníkům. Ti si musí být jisti, že se na vás mohou 100% spolehnout.

Vegetariánské znamená jednoduše bez masa. Vegan znamená bez masa a všech dalších živočišných produktů, jako je sýr, vejce, med... Berte na vědomí, že živočišné produkty mohou mít mnoho překvapivých podob, včetně produktů na bázi želatiny běžně používané při vaření.

3. Bezmasou nabídku využijte co nejvíce

Delicious meat-free burger

Bezmasé je momentální mainstream! Rostoucí popularita flexitariánství (částečného vegetariánství) — snižování spotřeby masa ve prospěch vegetariánských alternativ — jasně mění realitu. Pokud chcete dát světu vědět o svém novém menu, zkuste uspořádat speciální akci jako třeba „Bezmasé pondělí“ nebo udělat celý měsíc zaměřený na propagaci veganských jídel, na které dáte speciální nabídku (slevu). Díky tomu očividně upozorníte na to, co děláte a kam nyní směřujete.

I do svých běžných nabídek a sezónních meníček zkuste zahrnout alespoň jedno vege jídlo, věnujte mu dostatek prostoru a nechte ho na menu vyniknout. Přidejte bezmasá jídla i na vaši tabuli před restaurací, abyste pomohli nalákat kolemjdoucí, kteří vás třeba ještě neznají anebo o vaší novince ještě nevědí.

4. Propagujte benefity rostlinných bílkovin

„Rostlinné proteiny“ se staly tak trochu módním slovním spojením, takže kde můžete, zařaďte je do svého jídelníčku. Můžete také upozornit na další výhody rostlinného původu, jako je počet kalorií nebo to, že vaše jídla z rostlinných bílkovin jsou nízkotučná nebo že obsahují zdravé tuky. Některé strávníky to může opravdu nalákat.

5. Experimentujte s „masem bez masa“

Meatless meat substitute dish

Je možné, že někteří strávníci, kteří se právě rozhodli, že budou žít bez masa, budou stále toužit po masové chuti a struktuře. Věřte, že je k dispozici spousta zajímavých rostlinných alternativ masa, které přesvědčivě zastoupí masité hamburgery a klobásy jako takové. Patří mezi ně  fermentované produkty, jako je misso, natto, tofu, tempeh, seitan či sójové nudličky. K docílení „masové“ textury se dají použít také luštěniny, houby, lilek a jackfruit. Poslední novinkou jsou alternativy na rostlinné bázi se stejnou chutí jako vepřové, hovězí a kuřecí maso a se stejnou texturu a aroma jako běžné maso. Rostlinné alternativy The Vegetarian Butcher mají navíc podobnou výživovou hodnotu jako maso a obsahuje všech osm esenciálních aminokyselin, které naše tělo potřebuje. S těmito produkty kuchaři vytvoří recepty, díky nimž je snadné začlenit výrobky této značky do jakéhokoli menu.

6. Nechte své menu promluvit

V názvech a popisech svých pokrmů se zaměřte na lahodnou chuť toho, co nabízíte! Věnujte trochu času tomu, jak nejlépe formulovat své pokrmy – pokuste se pobavit či upoutat strávníka svými popisy. Pamatujte, že jakkoli je vaše jídlo chutné, pokud na papíře nezní lákavě, lidé si ho objednávat nebudou. Nevíte si rady? Nechte si poradit od někoho nezaujatého, někoho „zvenku“. Myslete na to, že byť je zdraví na prvním místě, ne vždy se strávníci podle toho rozhodují, kde se právě nají. Pokrm musí nejprve dobře znít, dobře vypadat a poté k němu přidejte nějaké ty zdravotní benefity. Berte to jako bonus navíc.

7. Přidejte svou tajnou ingredienci

Plant-based pasta dish

Vařit bez masa neznamená podávat jídla bez chuti nebo snad vynaložit spoustu práce navíc. Inspirujte se, jak přidat intenzivní, komplexní chuť pomocí Knorr Intense Flavors a používejte produkty jako například Hellmann's Vegan Mayo, které posunou každé rostlinné vaření ještě o kousek dál.

Další inspiraci, jak do svého menu zařadit rostlinné produkty, najdete v článku o rostlinné kuchyni. Podívejte se také na tipy na vegetariánská a veganská jídla.

Produkty
Recepty
Inspirace
Menu